Köpvillkor begravningsblommor.interflora.se (Undersida till Interflora.se)

KÖP

I samband med att du skickar din beställning på interflora.se får du godkänna våra köpvillkor, vilket innebär att din beställning är bindande. Köpvillkoren omfattar valmöjligheterna vid köp samt dina rättigheter som kund. Interflora AB förbehåller sig rätten att ändra villkoren om skäl för detta föreligger.

För att handla på interflora.se ska du ha fyllt 18 år.

Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Vidare reserverar vi oss även för eventuella leveransförseningar, prisjusteringar, tekniska fel och tryckfel.

Interflora förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Alla försök till stöld eller bedrägerier på interflora.se polisanmäls.

Produktvisning
På interflora.se visas fotografier över produkterna. Dessa visar hur produkten ser ut när blommorna är utslagna. Vid leverans kan blommorna vara mer knoppiga än vad bilderna visar. Detta är positivt då blommorna då håller längre.

I produkter på interflora.se ingår blommor och tillvalsprodukter som våra butiker oftast har. Butiken gör alltid sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten. Utbudet kan dock variera och en blomma/produkt kan ersättas med likvärdig produkt.

Interfloras Blomsterförmedling
Din beställning av blommor levereras från en av de butiker som är auktoriserade ombud för Interfloras blomsterförmedling.

BETALNING OCH PRISER

Priser på interflora.se visas i svenska kronor inklusive moms. Kostnader för bud och eventuella betalningsavgifter tillkommer.

Frakt/budavgift 
Till Sverige
Budavgiften är från 99 kronor. Leveransavgiften kan bli högre på grund av långa leveransavstånd och förhöjda transportkostnader.

Betalsätt

Privatpersoner: 
Som privatperson kan du välja att betala med Swish, bank- eller kreditkort, faktura och presentkort:

-          Kortbetalning
Du kan betala med bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard eller American Express. Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner, Nets Netaxept, för att garantera en snabb och säker betalning. Interflora AB handhar eller lagrar inga kortnummer.

-          Faktura
Vi erbjuder betalning med faktura (Klarna).  Du väljer om du vill betala fakturan inom 14 dagar eller delbetalaI. Vid betalning med faktura behöver du ange ditt personnummer. Interflora handhar eller lagrar inte detta personnummer. Klarna gör en kreditprövning utan kännedomskopia och fakturan skickas till din folkbokföringsadress ca 2-3 dagar efter beställningens leverans. Läs Klarnas villkor.

-          Presentkort
Du kan använda presentkort som hel- eller delbetalning av din beställning på Interflora.se. Detta anger du i kassan. Om värdet av presentkortet inte täcker ordervärdet, anger du först presentkortet och väljer sedan annan betalsätt för resterande belopp. 

-           Swish
Du som är ansluten till Swish kan använda det som betalsätt. Välj Swish i kassan och följ instruktionerna och du godkänner betalningen med ditt mobila bank-ID.

Företagskunder: 
Som företag och organisation kan du handla på faktura på interflora.se genom att registrera er som Företagskund. Betalningsvillkor är 10 dagar netto (om inte annat är avtalat). En fakturaavgift på 35 kronor inklusive moms tillkommer.

Som företagskund kan du även betala med bank- eller kreditkort anslutet till Visa, Mastercard eller American Express.

Medlemsrabatt 
Som medlem i Interfloras kundklubb får du bonus på dina köp av produkter (gäller ej presentkort) på interflora.se. För fullständiga villkor se Medlemsvillkoren.  

LEVERANS

Orderbekräftelse 
När du slutfört beställning på interflora.se får du en orderbekräftelse till den i ordern angivna e-postadressen. Kontrollera att din beställning är korrekt. Om du inte mottar någon orderbekräftelse (titta även i Skräpposten) är du välkommen att kontakta Kundservice.

Leveranstider (Gäller kondoleansblommor hem till mottagaren)

Inom Sverige
Vi erbjuder leverans samma dag vid beställning före kl. 14.00 på vardagar och kl. 12.00 på lördagar (gäller till orter som inte expedieras med buss, postbil eller båt). Vi har inga leveranser på söndagar eller helgdagar men i undantagsfall kan blommor även skickas ut då.

Om du gör din beställning efter ovanstående tider och vill ha leverans samma dag försöker vi att ordna det, men den kan komma att levereras nästkommande dag.

Normalt sker leveranser vardagar kl. 9.00-20.00 och lördagar kl. 11.00-17.00. Leveranser till företag levereras innan kl. 16.00 under förutsättning att ordern är beställd före kl. 12.00 (lokala avvikelser kan förekomma). Vi kan inte garantera leveranser exakta tider, men gör vårt yttersta för att tillmötesgå önskemål.

Vid speciella högtider som t ex Alla hjärtans dag har vi utökade leveranstider.

Du som beställare har ansvar för att uppgifter till mottagaren är korrekta. Eventuella felleveranser eller leveransförseningar på grund av felaktiga uppgifter till mottagaren ersätts inte. Ingen angiven portkod räknas som en ofullständig adress.

Butiken kontaktar mottagaren för att säkerställa leveransen, t ex om det saknas portkod eller om de osäkra på leveransadressen.

Leveransförseningar kan förekomma om mottagaren inte är hemma eller om leveransadressen inte är fullständig eller korrekt. Beroende på vädret bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren, detta då i samförstånd med mottagaren. 

Expressbud
Vill du beställa expressleverans eller önskar en specifik leveranstid kan du välja Expressbud. Mottagaren får då blommorna inom två timmar eller vid vald tidpunkt (dock tidigast inom 2 timmar). Expressbudsleveranser sker vardagar kl. 10.00-16.00 eller lördagar kl. 10.00-12.00. Expressblommogram kan endast beställas till orter där vi har en butik, detta kontrolleras i samband med din order.

Vi levererar tidigast samma dag vid beställningen före kl. 13.00 på vardagar och kl. 11.00 på lördagar. Leveranser sker vardagar kl. 9.00-20.00 och lördagar kl. 11.00-15.00. Leveranser till företag levereras innan kl. 16.00 om ordern är beställd före kl. 12.00. Vi kan inte garantera leveranser vid exakta tider. Vid speciella högtider som t ex Alla hjärtans dag har vi utökade leveranstider.

Leveranstider begravningar

Beställningar till begravningar måste göras senast 2 dagar före begravningen för garanterad leverans. Din hälsning levereras i god tid innan begravningsakten. 

Leveranssätt Kondoleansblommor
Din beställning levereras av butik ansluten till Interflora AB.  Vi levererar bud till mottagarens dörr. Men på vissa platser används följande alternativa leveranssätt, vilket du får information om i din beställning:  

-          Buss - Vår butik ringer mottagaren och kommer överens om vilken buss leveransen sker med. Mottagaren möter upp vid busshållplats. På vissa platser kan budet lämnas på förbestämda platser, så som bensinstationer eller lanthandlare.

-          Lantbrevbärare (Postbil) till mindre platser på landsbygden. Dessa beställningar behöver vi oftast dagen innan, eftersom buden lämnas tidigt till lantbrevbäraren. Leverans sker de vardagar då lantbrevbäraren har postutdelning på den valda orten. Vilka veckodagar det är varierar från ort till ort. Vi kan inte garantera leverans på vald dag utan ditt Blommogram kommer att levereras nästa vardag med postutdelning.

-          Båt till vissa skärgårdsöar. Mottagaren meddelas vilken båt leveransen sker med. Båtbolaget lämnar oftast paketen direkt på bryggan, varför det är bra att mottagaren möter upp båten.

-          Avi med hämtning i butik till platser där vi inte har möjlighet att leverera bud. I dessa fall kontaktas mottagaren och får hämta blommorna i närmaste butik ansluten till Interflora. Budavgiften reduceras då till 18 kronor.


Leverans till begravning
Beställningar till begravningar måste göras senast två dagar före begravningen äger rum för att vi ska kunna garantera leverans. Vid beställning är det viktigt att den avlidnes namn, kyrka eller kapell, ort samt tid för begravningen anges.

Avbokning beställningar

Större specialbeställningar med ett värde över 3 000 kronor måste avbeställas skriftligen senast 96 timmar innan planerad leverans. Om beställningens värde överstiger 6 000 kronor måste den avbeställas en vecka innan planerad leverans. Detta då butik gör specialbeställningar av blommor och annat material för att hantera den typen av beställningar.

Begravningsorder måste avbeställas skriftligen senast 48 timmar innan planerad leverans. Detta då butik gör specialbeställningar av blommor och annat material för att hantera den typen av beställningar.

Blommogram kan avbokas så länge inte butiken har producerat blommorna. Vänligen kontakta kundservice så hjälper vi till att kontrollera status.

ÅNGERRÄTT/ÖPPET KÖP/BYTESRÄTT

Kontakta Kundservice om du vill returnera en produkt. Produkter som returneras ska vara oanvända, i oskadat skick och ha alla etiketter kvar. Om varan kommer i någon slags förpackning ska även denna följa med i returen.

Snittblommor, krukväxter och choklad
Blommor och choklad är färskvaror och enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller därför inte ångerrätt.

Övriga produkter
Interflora erbjuder öppet köp/bytesrätt/ångerrätt på oanvänd och obruten vara inom 30 dagar. På presentkort erbjuds inte öppet köp/bytesrätt/ångerrätt.

REKLAMATION

Om produkten är felaktig ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Kundservice, gärna genom att skicka ett e-postbrev till kundservice@interflora.se med en beskrivning av felet samt en bild av produkten.

Interflora åtar sig att inom reklamationsfristen kostnadsfritt åtgärda felet genom att lämna en ny vara eller utbetala köpbeloppet. Återbetalning sker inom 30 dagar och samma betalsätt som vid köpet används.

 

PERSONUPPGIFTER

Interflora AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in om dig som kund. Vi behandlar uppgifterna enligt Personuppgiftslagen.

Som kund på interflora.se godkänner du att Interflora lagrar och analyserar dina personuppgifter, dina köp och dina interaktioner med Interflora AB. Det gör vi för att kunna leverera tjänster till dig och ge dig bästa möjliga service. Uppgifterna används för att administrera kundrelationen samt för marknadsföring. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke om behandling av personuppgifterna.

Vid beställning av Blommogram lämnas dina kontaktuppgifter till utförande butik för att den ska kunna kontakta dig vid behov. Dina uppgifter kan därmed komma att lämnas till tredje land, dvs. i ett land som ligger utanför EU/EES.

Interflora lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till tredje part, med undantag för vad som framgår ovan eller i syfte att uppfylla en rättslig skyldighet enligt lag eller domstolsbeslut. Läs vår fullständiga personuppgiftspolicy.

Cookies

Interflora.se använder så kallade cookies för främst tre ändamål: webbanalys, annonsering och för att förbättra din kundupplevelse. 

I beställningsformuläret används cookies så att dina uppgifter tillfälligt sparas om du har fyllt i dem på en sida och sedan backar tillbaka. På så sätt slipper du fylla i dina uppgifter igen. Denna typ av cookie sparas inte på din dator utan försvinner när du stänger din webbläsare. 

Om du inte accepterar användning av cookies på interflora.se kan du ändra dina inställningar i webbläsaren (vi hänvisar till din webbläsares användarmanual). Tänk på att vissa funktioner inte fungerar som de ska om du inte tillåter cookies.

Läs mer om cookies

 

FORCE MAJEURE

Händelser såsom strejker, transportstörningar, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt andra händelser utanför Interfloras kontroll, vilken ej kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Det innebär att Interflora befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

KONTAKT, KUNDSERVICE

Du är alltid välkommen att kontakta Kundservice om du har frågor; e-post: kundservice@interflora.se, tel: 08-634 44 30.